Papier.be strijdt tegen greenwashing

Greenwashing, wat is dat?!

“Greenwashing” ofwel ecologisch brainwashen is een techniek die een onderneming of organisatie gebruikt om hun producten in een milieuvriendelijk jasje proberen te steken, zonder de echte duurzame daden en feiten om dat te ondersteunen.  

Greenwashing heeft een negatieve impact op de perceptie van de consumenten. In de eerste plaats draagt het bij aan de verspreiding van onjuiste informatie, waardoor consumenten verkeerde keuzes kunnen maken.

Daarnaast straft greenwashing bedrijven die daadwerkelijk duurzaam te werk gaan. Het maakt het moeilijker om echte duurzame initiatieven te onderscheiden van loze groene praatjes.

Voorbeeld van desinformatie over papier

Papier is geregeld het slachtoffer van desinformatie, een techniek die te linken is aan greenwashing. De bekendste praktijkvoorbeelden zijn de bewering dat digitale communicatie beter is voor het milieu en de foutieve veronderstelling dat de papierindustrie schadelijk zou zijn voor de bossen.

Maar laten we wel wezen, de papierketen zet zich al jaren in voor duurzaamheid en het is cruciaal dat deze inzet de nodige erkenning krijgt en gewaardeerd wordt.

Wat vinden consumenten?

Van banken tot nutsbedrijven en alles daartussenin, overal in België (en heel Europa) kom je het tegen: organisaties die consumenten proberen te overtuigen om papierloos te gaan werken aan de hand van groene argumenten. Maar de overstap naar digitaal wordt niet altijd met open armen ontvangen. Veel consumenten hechten waarde aan communicatie op papier, want de helft van de Belgen kan bijvoorbeeld niet overweg met digitale toepassingen zoals Doccle of Zoomit.

Een recente enquête uitgevoerd door TwoSides in 2023 toonde aan dat gemiddeld 47% van de Belgische consumenten zijn financiële informatie zoals rekeningen en belastingsdocumenten, maar ook nieuws en promotiemateriaal zoals reclame het liefst op papier ontvangt en leest

Wat te doen als je zelf misleidende milieuclaims ziet of leest?

Laat het ons weten! Papier.be wil op een constructieve, maar toch duidelijke manier valse beweringen over de milieu-impact van papiergebruik aankaarten via de stop greenwashing campagne op haar website en sociale media kanalen. Houd je ogen dus goed open en meld het ons wanneer je voorbeelden van greenwashing tegenkomt die consumenten kunnen misleiden. Dat kan eenvoudig door een mailtje te sturen naar info@papier.be. Vermeld daarbij ‘stop greenwashing’ in de onderwerpsregel. 

> Download onze brochure ‘Papier & duurzaamheid: de feiten’.

> Lees hier de open brief van onze voorzitter Firmin François.

> Misleidende milieuclaims: