Generatie Z vindt de weg naar gedrukte boeken

Generatie Z is geboren tussen 1997 en 2015. Deze generatie wordt gezien als de echte ‘digital natives’. Altijd met hun smartphone in de hand, zijn zij bij uitstek grote consumenten van visueel infotainment. Toch blijkt uit onderzoek van McKinsey dat de stijgende populariteit van gedrukte boeken deels te danken is aan deze Generatie Z. Zij worden hierbij gedreven door sociale mediahypes, zoals #booktok. Door het lezen van gedrukte boeken ontdekte deze generatie de unieke beleving ervan: het tastbare, de geur, het omslaan van de pagina’s, de mooie kaft en de fysieke aanwezigheid van het boek zelf. Verder heeft het kopen en lezen van gedrukte boeken ook een belangrijke sociale dimensie voor deze generatie. Zij genieten van het rondsnuisteren in de boekenwinkel, het kennismaken met auteurs, het delen van hun favoriete boeken met vrienden en erover praten. Kortom, het gedrukte boek is meer dan ooit terug van nooit weggeweest.

Goed nieuws voor de liefhebbers van het boek!
Van 28 oktober tot en met 5 november vindt de boekenbeurs ‘Boektopia’ plaats in het Kortrijk Xpo! De boekenbeurs krijgt grote weerklank bij de auteurs en uitgevers die er talrijk aanwezig zullen zijn. Noteer de datum alvast in je agenda!

Bron: