Als het er echt op aankomt verkiest de Belg papier

Jong én oud begrijpen, vertrouwen en onthouden beter op papier dan digitaal

We scrollen, swipen en klikken meer dan ooit. Maar als het echt belangrijk is, van nieuws tot facturen, grijpen Belgen opvallend vaak terug naar papier. Dat blijkt uit het nieuwste trendonderzoek*, uitgevoerd in opdracht van Papier.be in samenwerking met Two Sides. De Belgische consument vertrouwt, begrijpt en onthoudt beter wanneer hij leest op papier. Print bewijst zich zo niet als tegenhanger, maar als onmisbare aanvulling op digitale media. In tijden van desinformatie, digitale vermoeidheid en informatie overload blijkt papier voor veel Belgen een rustpunt en betrouwbaar anker.

Meer dan de helft van de Belgen geeft aan nieuws beter te begrijpen wanneer ze het op papier lezen. Dat cijfer ligt op 52 procent, en onderstreept de meer diepgaande leeservaring die print biedt. Ook het vertrouwen in gedrukte media blijft stevig: ruim 3 op de 10 Belgen vertrouwt papieren kranten meer dan digitale bronnen. Deze resultaten blijven stabiel hoog, na een sterke stijging tussen 2021 en 2023. Het geeft aan dat consumenten in tijden van digitale overvloed opnieuw de betrouwbaarheid van tastbare communicatie waarderen.

Dat geldt niet alleen voor oudere doelgroepen: ook jongere Belgen, waaronder bijna twee op vijf 18- tot 24-jarigen, kiezen voor papier in contexten waar betrouwbaarheid en duidelijkheid primeren, zoals bij medische documenten, facturen of belastingen. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat zowel jong als oud informatie op papier beter begrijpt, onthoudt én vertrouwt dan via digitale kanalen.

Meer impact voor reclame en administratie op papier

De kracht van papier vertaalt zich ook naar andere domeinen, zoals reclame en administratieve communicatie. Meer dan drie op de tien Belgen ondernemen sneller actie wanneer ze een advertentie op papier zien, bijvoorbeeld in een folder of krant. Brochures en catalogi op papier blijven populair, net als het ontvangen van facturen of medische en overheidsdocumenten in fysieke vorm. In die context wordt papier vaak als duidelijker, veiliger en minder vluchtig ervaren.

Digitaal en papier versterken elkaar

De resultaten tonen aan dat papier en digitaal elkaar niet uitsluiten, maar versterken. Digitale platformen zijn onmisbaar in onze samenleving, maar de behoefte aan rust, tastbaarheid en betrouwbaarheid maakt dat papier zijn vaste plaats behoudt in het medialandschap.

“Deze studie bevestigt wat we steeds vaker horen van consumenten én adverteerders: mensen zijn digitaal bereikbaar, maar papier raakt hen écht”, besluit Firmin François, voorzitter van Papier.be. “Juist in een tijd van overvloed aan schermen, fake news en informatieprikkels biedt papier houvast. Het is geen of/of-verhaal, maar een én/én-verhaal: digitaal voor snelheid en bereik, papier voor vertrouwen, impact en verdieping”, aldus Firmin François, voorzitter van Papier.be.

*Over het onderzoek

Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.000 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.

Over Papier.be

Papier.be verenigt de verschillende actoren uit de Belgische papierketen: boseigenaars, producenten en verwerkers van pulp, papier en karton, drukkerijen, uitgevers van kranten, magazines, huis-aan-huisbladen, alsook papier- en kartonrecuperanten. Papier.be informeert, communiceert en sensibiliseert het grote publiek over de rol en de intrinsieke waarde van papier en haar afgeleide producten op maatschappelijk, cultureel en ecologisch vlak. Meer informatie www.papier.be

Over Two Sides

Two Sides is een NGO die internationaal informatie verstrekt over de duurzame en maatschappelijk verantwoorde eigenschappen van drukwerk, papier en op papier gebaseerde verpakkingen. Two Sides vertegenwoordigt zo de vele schakels van de papierketen van producenten actief in bosbouw, pulp, papier, papier- en kartonverpakkingen, drukinkten, uitgeverij, drukkerij, enveloppen en postbedrijven. Meer informatie: www.twosidesna.org