De World Federation of Advertisers (WFA) heeft een
reeks aanbevelingen voor merken, marketeers en adverteerders gepubliceerd om
greenwashing tegen te gaan. Zo moeten hun milieuclaims geloofwaardiger worden
door ze beter te onderbouwen, wat nu lang niet altijd het geval is. Hierdoor is
de papierketen geregeld het slachtoffer van greenwashing ofwel
ecologisch brainwashen. Hierbij baseren bedrijven, organisaties en instelling
hun communicatie op niet onderbouwde argumenten om zo hun duurzaamheidsimago in
een goed daglicht te stellen. In werkelijkheid hebben de aangehaalde argumenten
amper of geen impact op het milieu en zijn ze vooral economisch gemotiveerd.
Een vaak terugkomend voorbeeld van Greenwashing
ten koste van papier, zijn de argumenten om over te schakelen naar
elektronische facturen en zo minder papier te consumeren om
duurzaamheidsredenen. Dit terwijl men enkel kosten wil terugdringen of
overhevelen naar de consument en men er volledig aan voorbij gaat dat digitale
communicatie een ecologische voetafdruk heeft De WFA maakt daarom in haar
aanbevelingen duidelijk dat claims niet misleidend mogen zijn en dat men ze ook
kan bewijzen.
Grote merken steunen aanbevelingen van WFA
Deze principes maken deel uit van het ‘Planet
Pledge’-initiatief van de WFA. Dit initiatief wil bedrijven aanmoedigen om zich
in te zetten voor een koolstofvrije economie en om via hun marketingcampagnes duurzamer
gedrag te stimuleren bij hun consumenten. Met succes, want het initiatief werd inmiddels
door heel wat grote merken uit 27 landen ondertekend zoals PepsiCo, IKEA,
Unilever, Danone en Mastercard. Ook Papier.be is een grote voorstander van dit
initiatief.
Bron: https://www.twosides.info/UK/greenwash-guidance-goes-global/ en https://www.papier.be/