Papier.be juicht nieuw initiatief tegen greenwashing toe

De World Federation of Advertisers (WFA) heeft een reeks aanbevelingen voor merken, marketeers en adverteerders gepubliceerd om greenwashing tegen te gaan. Zo moeten hun milieuclaims geloofwaardiger worden door ze beter te onderbouwen, wat nu lang niet altijd het geval is. Hierdoor is de papierketen geregeld het slachtoffer van greenwashing ofwel ecologisch brainwashen. Hierbij baseren bedrijven, organisaties en instelling hun communicatie op niet onderbouwde argumenten om zo hun duurzaamheidsimago in een goed daglicht te stellen. In werkelijkheid hebben de aangehaalde argumenten amper of geen impact op het milieu en zijn ze vooral economisch gemotiveerd.

 

Een vaak terugkomend voorbeeld van Greenwashing ten koste van papier, zijn de argumenten om over te schakelen naar elektronische facturen en zo minder papier te consumeren om duurzaamheidsredenen. Dit terwijl men enkel kosten wil terugdringen of overhevelen naar de consument en men er volledig aan voorbij gaat dat digitale communicatie een ecologische voetafdruk heeft De WFA maakt daarom in haar aanbevelingen duidelijk dat claims niet misleidend mogen zijn en dat men ze ook kan bewijzen.

 

Grote merken steunen aanbevelingen van WFA

 

Deze principes maken deel uit van het ‘Planet Pledge’-initiatief van de WFA. Dit initiatief wil bedrijven aanmoedigen om zich in te zetten voor een koolstofvrije economie en om via hun marketingcampagnes duurzamer gedrag te stimuleren bij hun consumenten. Met succes, want het initiatief werd inmiddels door heel wat grote merken uit 27 landen ondertekend zoals PepsiCo, IKEA, Unilever, Danone en Mastercard. Ook Papier.be is een grote voorstander van dit initiatief.

 

Bron: https://www.twosides.info/UK/greenwash-guidance-goes-global/ en https://www.papier.be/