Welkom bij onze derde uitgave van het jaar 2025.
In een tijd waarin de ecologische, economische en sociale uitdagingen steeds groter worden, blijft papier zijn relevantie en kracht bewijzen. Deze editie belicht inspirerende initiatieven, veelzeggende cijfers en innovaties die de centrale rol van papier in een circulaire, verantwoordelijke en mensgerichte samenleving bevestigen.
De resultaten van onze laatste enquête, uitgevoerd in samenwerking met Two Sides, zijn duidelijk: Belgen van alle generaties vertrouwen op papier voor belangrijke inhoud. Of het nu gaat om informatie, medische documenten of reclame, papier blijft een medium dat duidelijkheid, herinnering en vertrouwen biedt.
Op industrieel vlak blijft Europa op koers met een papierrecyclagepercentage van meer dan 75 %, waarmee het zijn wereldwijde leiderschap bevestigt. Tegelijkertijd innoveren bedrijven als SIG, PulPac en Riedel door steeds meer papier in hun verpakkingen te integreren en zo hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Zelfs de luxesector, die lange tijd werd beschouwd als weinig begaan met het milieu, kiest nu voor duurzame oplossingen op basis van papier.
Maar papier is ook een gemakkelijk doelwit voor greenwashing. Te vaak is papier nog steeds het doelwit van misleidende campagnes die digitale media aanprijzen en papier beschuldigen van het vernietigen van bossen. Papier vernietigt echter geen bossen, het is recycleerbaar, wordt lokaal geproduceerd en past volledig in de bio-economie. Het is tijd om de waarheid te herstellen en de drievoudige waarde van papier te erkennen: ecologisch, sociaal en economisch.
We hopen dat deze nieuwsbrief u zal inspireren, informeren en motiveren om papier te blijven gebruiken als een belangrijke bondgenoot voor een duurzame toekomst.
Veel leesplezier!
Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be