Onze nieuwe campagne ‘Natuurlijk Verpakt’ toont hoe papier- en kartonverpakkingen echte koplopers zijn in de circulaire economie: gemaakt van hernieuwbare houtvezels, praktisch in gebruik en bijna volledig recycleerbaar. Consumentenonderzoek van Papier.be en Two Sides bevestigt dit: 4 op de 10 Belgen zien papier en karton als de milieuvriendelijkste verpakkingsoptie.
Ook buiten verpakkingen speelt papier een blijvende rol. In het onderwijs kiest de Vlaamse overheid bewust voor een combinatie van papier en digitaal, gesteund door onderzoek dat aantoont dat leren met pen en papier de concentratie en het geheugen beter stimuleert dan schermgebruik. En in de retail? Daar blijkt dat het schrappen van papieren folders leidt tot minder aankopen, een verlies dat digitale alternatieven niet kunnen opvangen.
Tegelijk groeit het besef dat digitalisering een eigen ecologische voetafdruk heeft. Digitale technologie is intussen verantwoordelijk voor bijna 4% van de wereldwijde CO₂-uitstoot, wat meer is dan de luchtvaart.
Kortom: papier blijft een krachtig en relevant medium. In deze nieuwsbrief vindt u meer inzichten, cijfers en inspirerende praktijkvoorbeelden. Wij wensen u veel leesplezier en alvast een fijne zomervakantie!
Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be