Nieuwsbrief 11

Papier maakt het verschil: in verpakking, onderwijs en klantcommunicatie.

Onze nieuwe campagne ‘Natuurlijk Verpakt’ toont hoe papier- en kartonverpakkingen echte koplopers zijn in de circulaire economie: gemaakt van hernieuwbare houtvezels, praktisch in gebruik en bijna volledig recycleerbaar. Consumentenonderzoek van Papier.be en Two Sides bevestigt dit: 4 op de 10 Belgen zien papier en karton als de milieuvriendelijkste verpakkingsoptie.

Ook buiten verpakkingen speelt papier een blijvende rol. In het onderwijs kiest de Vlaamse overheid bewust voor een combinatie van papier en digitaal, gesteund door onderzoek dat aantoont dat leren met pen en papier de concentratie en het geheugen beter stimuleert dan schermgebruik. En in de retail? Daar blijkt dat het schrappen van papieren folders leidt tot minder aankopen, een verlies dat digitale alternatieven niet kunnen opvangen.

Tegelijk groeit het besef dat digitalisering een eigen ecologische voetafdruk heeft. Digitale technologie is intussen verantwoordelijk voor bijna 4% van de wereldwijde CO₂-uitstoot, wat meer is dan de luchtvaart.

Kortom: papier blijft een krachtig en relevant medium. In deze nieuwsbrief vindt u meer inzichten, cijfers en inspirerende praktijkvoorbeelden. Wij wensen u veel leesplezier en alvast een fijne zomervakantie!

Firmin François & Marc Van den Eynde – Papier.be

Papier.be wekt het circulaire verhaal van papier- en kartonverpakkingen tot leven
Papier.be lanceert haar nieuwste communicatiecampagne ‘Natuurlijk Verpakt’ waarmee ze opinie-, beleidsmakers en experten wil informeren en sensibiliseren over de duurzaamheid van papier- en kartonverpakkingen. Uit recent onderzoek in opdracht van Papier.be blijkt dat consumenten de voorkeur geven aan papier- en kartonverpakkingen. De campagne ‘Natuurlijk Verpakt’ speelt hierop in door de voordelen van verpakkingen in papier of karton aan te tonen met harde feiten en cijfers. Zo wil Papier.be ook vooroordelen en misverstanden uit de wereld helpen.
Meer info
Vlaamse regering kiest voor balans tussen papier en digitaal in het onderwijs
De Vlaamse regering kiest ervoor om in het onderwijs opnieuw meer in te zetten op papier, naast digitale middelen. Papier.be ondersteunt deze visie en pleit voor een evenwichtige combinatie van papier en digitale technologie, waarbij beide elkaar aanvullen. Dat evenwicht weerspiegelt zich ook in de praktijk: zo gebruikt negen op de tien studenten nog steeds papier om te noteren of leerstof te verwerken, vaak in combinatie met digitale tools.
Meer info
Efficiënt nasorteren zet papiervezels om in duurzame grondstoffen
Fibre Save wint verloren papiervezels uit huishoudelijk en bedrijfsafval terug met een innovatief nasorteringsproces, waarna ze worden omgezet in biogebaseerde, biologisch afbreekbare plastics. Met bijna 2 miljoen euro aan investering, deels van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, wordt deze technologie opgeschaald en verder ontwikkeld.
Meer info
Papier en karton als motor van de circulaire economie
Papier en karton zijn uiterst recycleerbaar en vormen daardoor een belangrijke schakel in de circulaire economie. Nieuwe Europese regels en de groeiende vraag naar duurzame toepassingen zetten de sector in beweging en stimuleren verdere innovatie. Door bewuste keuzes en goede sortering blijft dit materiaal waardevol en toekomstbestendig.
Meer info
Grote ecologische voetafdruk van digitalisering vereist mentaliteitswijziging
Recente studies van The Shift Project en The Shifters Belgium laten zien dat digitalisering snel meer CO₂ uitstoot, met bijna 4% van de wereldwijde broeikasgassen op haar conto. Technische verbeteringen alleen volstaan niet om die impact te beperken, vooral door de groei van datacenters en AI. Onderzoek van ACV Quantis en ADEME wijst erop dat papieren facturen soms milieuvriendelijker zijn dan digitale, wat het belang van slimme, bewuste keuzes onderstreept.
Meer info
Lidl kiest voor digitale folder, maar papier blijkt effectiever
Lidl stopt met papieren folders en kiest voor digitale reclame om kosten te besparen en papier te besparen. Toch blijkt uit een recente studie dat het wegvallen van papieren folders zorgt voor minder aankopen, vooral bij klanten die minder vaak winkelen. Digitale folders kunnen dit verlies niet helemaal goedmaken, omdat mensen papieren folders makkelijker lezen en waarderen.
Meer info
Gedrukte advertenties blijven koploper in vertrouwen
Uit een recent onderzoek van RTL AdAlliance blijkt dat advertenties in gedrukte media, samen met radio en tv, nog altijd het meeste vertrouwen genieten bij consumenten. Reclame in magazines en dagbladen scoort dicht bij radio en tv en laat digitale platforms duidelijk achter zich.
Meer info
Gedrukte magazines veroveren vaste plek aan de Colruyt-kassa
Print leeft! Vanaf nu vinden klanten Belgische magazines op een vaste plek aan de Colruyt-kassa. Zo zet Colruyt, samen met Belgische uitgevers, in op de beleving en waarde van print: dichtbij en herkenbaar voor elke klant.
Meer info
Bedrijfsnieuws
• Papieren dop zet nieuwe standaard voor duurzame verpakkingen bij Tetra Pak. • DPG Media maakt drukkerij gasvrij. • Riedel siropen nu verpakt in milieuvriendelijk karton. • Amazon versnelt duurzame verpakkingsinnovaties met grote investering in Europa. • PEFC Belgium publiceert jaarverslag 2024.
Meer info