Lezen en schrijven op papier leert beter dan digitaal

In Zweden geven veel leerkrachten meer aandacht aan het lezen van boeken en het oefenen van het handschrift. In augustus heeft de Zweedse overheid aangekondigd dat ze het besluit van het Nationaal Bureau voor Onderwijs voor het leren met digitale middelen wil terugdraaien en zelfs schrappen.  Hiervoor is gekozen omdat ze denken dat de stagnering door de digitalisering van het lesmateriaal komt. Deze bewering wordt onderbouwd door het Internationaal onderzoek naar leesvaardigheid (International Reading literacy study, PIRLS) van de vierde klas. Ze hebben aangetoond dat er een daling is in de leeskwaliteit van Zweedse kinderen tussen 2006 en 2021.  Het Zweedse Karolinska Insituut zegt dat er een duidelijk wetenschappelijk bewijs is dat digitale middelen het leergedrag verminderen in plaats van verbeteren. Ze geloven dat de focus moet teruggedraaid worden naar leren via gedrukt materiaal en expertise van leraren.

Ook in België leren 9 op de 10 Vlaamse studenten het liefst met pen en papier. Dat blijkt uit een enquête dat onder 1.600 Vlaamse universiteits-en hogeschoolstudenten is onderzocht. Papier.be pleit voor een gezonde combinatie van papier en digitaal om de kwaliteit van het onderwijs te bevorderen.

 

Bron: