Van digitaal moe tot onveilig: jong én oud vinden rust en vertrouwen in papier

Van stress tot schermmoeheid: de digitale druk wordt steeds tastbaarder, zowel bij jongeren als ouderen. Dat blijkt uit het nieuwe trendonderzoek* van Papier.be in samenwerking met Two Sides. Jongeren voelen zich steeds vaker mentaal overbelast door het overmatig schermgebruik, terwijl ouderen toenemend wantrouwen tonen tegenover digitale communicatie. Twee generaties, twee redenen, maar één opvallende constante: papier blijft het medium dat rust, duidelijkheid en vertrouwen brengt.

Vooral jongeren geven aan dat hun schermgebruik hen te veel wordt. Zo zegt ongeveer 30% van de 18- tot 24-jarigen en maar liefst 45% van de 25 tot 34-jarigen dat ze te veel tijd op schermen doorbrengen, met duidelijke signalen van digitale overbelasting. De combinatie van permanente bereikbaarheid, informatiestress en schermvermoeidheid maakt dat steeds meer jongvolwassenen bewust naar offline alternatieven zoeken.

Wantrouwen in digitale communicatie

Bij oudere generaties speelt dan weer het gevoel van digitale onzekerheid een grote rol. Bijna 48% van de 65-plussers zegt zich zorgen te maken over de veiligheid van persoonlijke gegevens die digitaal worden opgeslagen. Ook in de groepen 45–64 jaar is het vertrouwen in digitale opslag en communicatie opvallend laag. Tegelijk tonen ouderen zich sterk gehecht aan tastbare en overzichtelijke communicatie, zeker bij officiële informatie.

Papier als veilig baken

Toch is de uitkomst verrassend eensgezind: meer dan 30% van de Belgen vertrouwt nieuws in papieren kranten meer dan wat ze online lezen. En ruim 4 op de 10 Belgen zeggen dat ze bezorgd zouden zijn mocht de papieren krant verdwijnen.

Jong en oud verschillen in hun digitale ervaring, maar vinden elkaar in hun waardering voor papier. “Deze resultaten tonen opnieuw de kracht van papier aan,” zegt Alexia van Daele, Secretaris generaal van Papier.be. “Voor jongeren biedt het rust en afbakening in een overprikkelde wereld. Voor ouderen is het een betrouwbare houvast in tijden van digitale twijfel. Dat maakt papier tot een verbindend en relevant medium voor alle generaties.”

*Over het onderzoek

Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.000 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.

Over Papier.be

Papier.be verenigt de verschillende actoren uit de Belgische papierketen: boseigenaars, producenten en verwerkers van pulp, papier en karton, drukkerijen, uitgevers van kranten, magazines, huis-aan-huisbladen, alsook papier- en kartonrecuperanten. Papier.be informeert, communiceert en sensibiliseert het grote publiek over de rol en de intrinsieke waarde van papier en haar afgeleide producten op maatschappelijk, cultureel en ecologisch vlak. Meer informatie www.papier.be

Over Two Sides

Two Sides is een NGO die internationaal informatie verstrekt over de duurzame en maatschappelijk verantwoorde eigenschappen van drukwerk, papier en op papier gebaseerde verpakkingen. Two Sides vertegenwoordigt zo de vele schakels van de papierketen van producenten actief in bosbouw, pulp, papier, papier- en kartonverpakkingen, drukinkten, uitgeverij, drukkerij, enveloppen en postbedrijven. Meer informatie: www.twosidesna.org