Van digitaal moe tot onveilig: jong én oud vinden rust en vertrouwen in papier

“Duurzaamheid begint bij kennis en bewust consumeren, niet bij mythes en vooroordelen”

Belgische consumenten zijn zich te weinig bewust van de milieu-impact van digitale communicatie. Dat blijkt uit een trendonderzoek* uitgevoerd in opdracht van Papier.be in samenwerking met Two Sides. Terwijl consumenten kritisch staan tegenover de ecologische voetafdruk van papier, wordt digitaal door 1 op 4 Belgen als vanzelfsprekend “duurzaam” beschouwd. Hierdoor wordt digitaal vaak ongebreideld geconsumeerd.

Volgens de resultaten van de bevraging vindt 50% van de Belgen digitaal duurzamer dan papier. Slechts 19% gaat hiermee niet akkoord. Gemiddeld één op vier consumenten beschouwt digitale communicatie als meest duurzame keuze, terwijl amper 10% diezelfde perceptie heeft over communicatie op papier. Daarnaast denkt 41% dat papieren producten een vorm van verspilling zijn en noemt één op vier papier ronduit slecht voor het milieu.

Hoe duurzaam is communicatie op papier en digitaal?

“Deze onderzoeksresultaten tonen aan dat er nog heel wat misvattingen leven over de milieu-impact van papier en digitaal,” zegt Firmin François, voorzitter van Papier.be.

“Papier heeft een ecologische voetafdruk, maar dat geldt evenzeer voor digitaal. Denk aan het ontginnen van niet-hernieuwbare grondstoffen, het hoge energieverbruik en de productie van toestellen en datacenters. Die impact blijft vaak onderbelicht. Het is daarom belangrijk dat consumenten beter en correct geïnformeerd worden.”

Bewust duurzaam consumeren

Papier en digitaal moeten beide bewust geconsumeerd worden. Het promoten van duurzaam gebruik van communicatie- en informatiedragers mag immers niet verzanden in “greenwashing,” zoals nu vaak het geval is voor papier. Daar is niemand bij gebaat.

De meest hardnekkige mythe over papier is dat er voor de productie ervan bossen verdwijnen. Zo gelooft zelfs 42% van de Belgen dat er voor de productie van papierproducten regenwoud verdwijnt. Dit terwijl in realiteit de papierindustrie hoofdzakelijk bijproducten van Europese bossen en van houtzagerijen gebruikt in combinatie met gerecycleerd papier.

“Houtvezel, de belangrijkste grondstof voor papier, is een natuurlijke en hernieuwbare grondstof. In Europa, waar vrijwel alle bossen beschermd zijn door regels over het planten, groeien en regenereren, wordt papier geproduceerd met hout uit duurzaam beheerde bossen. In realiteit is de papierketen een koploper in recyclage en circulariteit,” aldus Firmin François.

Papier.be benadrukt dat het niet gaat om een tegenstelling tussen papier en digitaal, maar om duurzaam omgaan met beide communicatiemiddelen. Het onderzoek toont bovendien aan waarom consumenten, die verkeerdelijk geloven dat digitaal geen of een lage ecologische voetafdruk heeft, minder zuinig omspringen met hun digitaal verbruik.
“De digitalisering biedt ons heel wat voordelen, maar dat is ook het geval voor papier.

Het heeft zowel een ecologische, sociale als economische waarde die we moeten koesteren,” besluit Firmin François.

*Over het onderzoek
Dit blijkt uit een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.000 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie TwoSides, in samenwerking met Papier.be. De bevraging onderzocht de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.

Over Papier.be
Papier.be verenigt de verschillende actoren uit de Belgische papierketen: boseigenaars, producenten en verwerkers van pulp, papier en karton, drukkerijen, uitgevers van kranten, magazines, huis-aan-huisbladen, alsook papier- en kartonrecuperanten. Papier.be informeert, communiceert en sensibiliseert het grote publiek over de rol en de intrinsieke waarde van papier en haar afgeleide producten op maatschappelijk, cultureel en ecologisch vlak. Meer informatie www.papier.be

Over Two Sides
Two Sides is een NGO die internationaal informatie verstrekt over de duurzame en maatschappelijk verantwoorde eigenschappen van drukwerk, papier en op papier gebaseerde verpakkingen. Two Sides vertegenwoordigt zo de vele schakels van de papierketen van producenten actief in bosbouw, pulp, papier, papier- en kartonverpakkingen, drukinkten, uitgeverij, drukkerij, enveloppen en postbedrijven. Meer informatie: www.twosidesna.org